Konzola - vektnutý nosník

!!! Stránka ve výstavbě !!!


Konzolou (neboli vetknutým nosníkem) rozumíme přímý nosník, jehož jeden konec je vetknut a druhý konec je volný.


Vetknutí je typ podepření, které zabraňuje posunu místa podepření ve vodorovném i svislém směru a také zabraňuje pootočení místa podepření. Ve vetknutí vznikají od zatížení tři složky reakcí.

Postup řešení konzoly je obdobný jako u prostého nosníku.
Nejprve určíme reakce z podmínek rovnováhy :
1. Součet všech sil působících ve směru osy x je roven nule
2. Součet všech sil působících ve směru osy y je roven nule
3. Součet momentů k libovolnému bodu od zatížení je roven nule




Poté určíme vnitřní síly a vykreslíme obrazce průběhu vnitřních sil. Princip výpočtů vnitřních sil na konzole ale i na všech ostatních prutových konstrukcích je shodný jako u prostého nosníku.

Příklad 7.1

Prostý nosník s převislými konci


Prostým nosníkem s převislými konci rozumíme přímý nosník, jež je prostě podepřen, ne však nutně na svých koncích, jako tomu bylo u prostého nosníku.

Ukazka 1 Ukazka 2
Ukazka 3
Postup řešení je opět shodný.
Nejprve určíme reakce z podmínek rovnováhy :
1. Součet všech sil působících ve směru osy x je roven nule
2. Součet všech sil působících ve směru osy y je roven nule
3. Součet momentů k libovolnému bodu od zatížení je roven nule




Poté určíme vnitřní síly a vykreslíme obrazce průběhu vnitřních sil.

Příklad 7.2